ALL-Ready műhelymunka
Az agroökológiai átmenet közös, európai keretének meghatározása
2020 decemberében hivatalosan is elindult a három éves ALL-Ready projekt, melynek fő célja az agroökológiai élő laboratóriumok és a kutatási infrastruktúrák európai hálózatának (Európai Agroökológiai Partnerség keretében) előkészítése és tesztelése, amely Európa-szerte lehetővé teszi az átmenetet az agroökológia felé. A projekt az eredményein keresztül fogja megalapozni a jövőbeli hálózat előfeltételeit és tevékenységét. Emellett, részvételi és a valós életben történő kísérletezésre támaszkodik, ezért maga is élő laboratóriumi megközelítést alkalmaz.
Az első szakaszban, 2021 során, a jövőbeli hálózat jövőképének és küldetésének kidolgozása zajlik (WP1). Ennek érdekében az egyik legfontosabb lépés, hogy Európa szerte közös fogalmi keretbe helyezzük az agroökológiai átmenetet, az agroökológiai élő laboratóriumokat és agroökológiai kutatási infrastruktúrákat – mivel ezek ma még kevésbé ismert és értelmezhető koncepciók.
Így, az ALL-Ready projekt partnerek kidolgoztak egy kezdetleges fogalmi keretet arról, hogy mit értünk agroökológiai átmenet alatt, amit a projekt első online műhelymunkája keretében 2021. április 26-án főként agroökológiával foglalkozó kutatókkal, szakértőkkel és döntéshozókkal közösen véleményeztek. Vagyis, a műhelymunka célja a konzorcium által kidolgozott agroökológiai átmenet fogalmi keretének finomítása és érvényesítése volt, amely négy fő elem köré épült. Összességében egy olyan keretrendszert kellett megvitatni, amelyek az agroökológiai átmenet szempontjából jelentős tevékenységek (felelős kormányzás, együtt- alkotási folyamat, erőforrás-gazdálkodás, klímaadaptáció stb.) és politikai ösztönzőket (decentralizáció, élelmiszerönrendelkezés támogatása, részvételiség ösztönzése stb.) nevez meg, és meghatározza a megvalósításukat irányító értékeket (szinergiák, hatékonyság, ellenállóképesség, közös tudáslétrehozás stb.) valamint azokat a kompetenciákat és készségeket (rendszer-szintű gondolkodás, digitális készségek, horizontális tanulás, agroökológiai technológiák ismerete stb.) amelyek fejleszteni kell az átmenet eléréséhez.
A négy elem részletes bemutatása itt érhető el: https://www.youtube.com/watch?v=FxlRp3OT2zM
Az online munka keretében a résztvevők négy párhuzamos szekcióban vitatták meg és gazdagították tovább az agroökológiai átmenethez szükséges négy elemet. Viszont a közös munka még közel sem ért véget, mert 2021 őszén egy második műhelymunkára is sor kerül. Ennek keretében az első körbe továbbdolgozott fogalmi keretet fogja már egy szélesebb résztvevői réteggel megismertetni (gazdálkodók, fogyasztói szervezetek, hatóságok, vállalkozások stb.), kiegészítve az agroökológiai élő laboratóriumok és agroökológiai kutatási infrastruktúrák fogalmi keretével.