ALL-Ready: Első teszthálózat találkozó
Az első ALL-Ready teszthálózat találkozó 2021. december 13-14.-én online került megrendezésre, mely egyben a hálózat hivatalos elindulását is jelentette.
A hálózat kis léptékű tesztkörnyezetként fog működni azzal a céllal, hogy kipróbálja az ALL-Ready projekt során kifejlesztett eszközöket és ajánlásokat, azokról visszajelzést adjon, valamint kialakítsa az együttműködést, és előkészítse a közös tevékenységeket az agroökológiai élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák között Európában. A találkozó lehetőséget biztosított arra, hogy a 15 kiválasztott tag megismerhesse egymás tevékenységeit, a projektet és a jövőbeli Európai Agroökológiai Partnerséget, valamint hogy interaktív műhelymunkák keretében szakértelmükkel hozzájáruljanak a különböző munkacsomagok tevékenységeihez.
A tesztteszthálózat tagjai
Az alábbi szervezetek kerültek kiválasztásra, melyek földrajzi elhelyezkedése a térképen található.
Élő Laboratóriumok (ÉL):
-
Belgium - LLAEBIO (Living Lab on Agro-Ecology and Organic Farming in Flanders)
-
Magyarország – ÖMKi On-Farm Living Lab
-
Szerbia – PA4ALL (Precision Agriculture for All)
-
Dánia – ReWet DK, Carbon Farm, ROADMAP
-
Franciaország – Occitanum
-
Egyesült Királyság - Innovative Farmers
Kutatási Infrastruktúrák (KI):
-
Spanyolország - LifeWatch ERIC
-
Dánia – CROPSYS, CBIO, Organic Research and Development Program
-
Franciaország – OasYs, LTSER Zone Atelier Plaine & Val de Sèvre
-
Egyesült Királyság – Institute for Sustainable Food
Tanácsadók:
-
Kanada – Agricultural Climate Solutions (LL&RI)
-
Spanyolország – Guadalinfo
A találkozó első napján Heather McKhann, a projekt koordinátora röviden bemutatta az ALL-Ready projektet és annak célkitűzéseit. Ezt követte Benjamin Sanchez (SCAR AE) előadása az Európai Agroökológiai Partnerségről. A bevezető ülést Muriel Mambrini zárta a jövőbeli Európai Agroökológiai Hálózat küldetésének és jövőképének bemutatásával.
A hálózat felvételi/kizárási kritériumainak megállapításához az INRAE (francia Nemzeti Mezőgazdasági, Élelmezésügyi és Környezetvédelmi Kutatóintézet) kérdőívet készített egy meghatározott felvételi küszöbértékkel.
A műhelymunka résztvevői a kérdőívet kitöltve megállapíthatták, hogy milyen szinten illeszkednek a kritériumokhoz, és hol helyezkednek el az agroökológiai átmenet skáláján.
A délután folyamán a teszthálózati tagok bemutatkozó előadásai következtek, amelynek során a résztvevők lehetőséget kaptak, hogy megismerkedjenek az egyes élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák agroökológiai tevékenységeivel.
Teszthálózat – elvárások és előnyök
Az online találkozó első műhelymunkája alkalmával a tagok közösen meghatározták, hogy milyen elvárásaik vannak a teszthálózattal szemben, valamint azt is megfogalmazták, hogy milyen előnyökkel járhat számunkra a hálózati tagság. A dinamikus tudáscsere, a tudás megosztása (pl. az élő laboratóriumpkk kihívásai, adatai és bevált gyakorlatai), valamint az élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák közötti közös munka lehetőségének biztosítása tűnt a legfontosabb elvárásnak és előnynek, amelyet a hálózat nyújthat. Ezen kívül nagyon fontosnak bizonyult egy olyan felület létrehozása, amely segíti a jövőbeli együttműködést az agroökológiai témájú nemzetközi kutatási projektekben való közös részvétel során. Szintén célként tűzték ki a tagok hálózatépítési lehetőségének növelését, valamint olyan képzések szervezését, amelyek a tagok ismereteit bővítik az agroökológiai átmenet új módszereivel és megközelítéseivel kapcsolatban.
A második nap célja az volt, hogy összegyűjtsék, milyen eszközökkel járulhatnak hozzá a tagok a projekthez, és három interaktív workshopon keresztül beépítsék azokat az ALL-Ready különböző munkacsomagjainak már folyamatban lévő tevékenységeibe.
A tagok közötti együttműködés lehetőségeinek feltérképezése
Annak érdekében, hogy a hálózat valamennyi tagja számára közös tevékenységeket találjanak, első lépésként a résztvevők meghatározták egyéni és közös agroökológiai érdeklődésüket és az ezzel kapcsolatos témákat. Összesen 21 téma merült fel, amelyek közül a fenntartható talajgazdálkodás, a fenntartható szántóföldi gyakorlatok és a digitalizáció az agrorökológiában voltak az egyes tagok által leggyakrabban érintett témák. Ezt követte az együttműködési lehetőségek feltérképezése, amelynek során a résztvevők megvitatták a jelenlegi agroökológiai vonatkozású kutatásaikat/tevékenységeiket, az agroökológiai érdeklődésükkel kapcsolatos kihívásokat, valamint beszámoltak a jövőbeli/új tevékenységeikről. A cél az volt, hogy a tagok jobban megértsék egymás ÉL/KI munkáját, miközben feltérképezték az együttműködési lehetőségeket annak érdekében, hogy előkészítsék jövőbeli közös munkájukat. Az egyeztetés eredményeként öt fő téma merült fel, amelyeket az alábbi ábra a velük összefüggésbe hozható kihívásokkal együtt szemléltet.
Az egyeztetés első eredményei az 5 fő közös témát és a gyakori kihívásokat mutatják. Ezek felülvizsgálatára a következő teszthálózat találkozón kerül sor tavasszal.
A közös vagy egyéni kihívások azokat a problémákat tükrözik, amelyekkel az ÉL/KI tagok mindennapi működésük során szembesülnek. A hálózat eszközként működhet, hogy a tagok a közös tevékenységeken keresztül megoldást találjanak a felmerülő kihívásokra . A tagok visszajelzései alapján a közös kihívások további pontosítása és a megoldások felkutatása érdekében külön rendezvényekre/műhelymunkákra van szükség.
Az agrorökológiai átmenethez szükséges fő kompetenciák
Az agroökológiai élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák működtetéséhez szükséges fő kompetenciák jobb megértése is egy műhelymunka keretében zajlott. A visszajelzések alapján az agroökológiai élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák koordinálásához vezetői készségekre és agilitásra, szervezési, hálózatépítési és facilitációs kompetenciákra, valamint kommunikációs készségekre és rendszergondolkodásra van szükség.
A résztvevők emellett összegyűjtötték a fejleszteni kívánt kompetenciákat is, (üzleti és marketingismeretek, társadalomtudományok, adatkezelés, facilitációs készség, tervezői gondolkodásmód). Ezen hiányosságok közül néhányat az ALL-Ready projekt tervezett kapacitásfejlesztői tevékenységei fogják megcélozni, más hiányzó készségekhez pedig külső/integrált szakértőkre van szükség.
Virtuális Laboratórium létrehozása, amely megfelel a teszthálózati tagok igényeinek
A műhelymunka során a résztvevők azonosították a teszthálózat azon jövőbeli igényeit, amelyeken egy Virtuális Laboratórium segíthet, a Virtuális Laboratórium várható eredményeit, a tagok által megosztásra kerülő adatok típusát és a virtuális laboratórium megvalósításának korlátait.
A cél, hogy a Virtuális Laboratórium egy dinamikus és felhasználóbarát felület legyen a hálózat tagjai számára, amely bemutatja a hálózat földrajzi lefedettségét, valamint az agroökológiai élő laboratóriumok és kutatási infrastruktúrák főbb jellemzőit, és ezáltal hozzájárul a teszthálózat egyes tagjainak hálózatként való együttműködéséhez is. A Virtuális Laboratóriumban megosztható fő adatok között szerepelnek az agroökológia bevált gyakorlatainak eredményei, beleértve az on-farm kutatásokeredményeit (érzékelők, távérzékelés, talaj- és vízminőség, terméshozam, növényélettan), valamint a felmerült kihívásokra, lehetséges megoldásokra és érvényben lévő szabályozásokra vonatkozó információkat is, segítve ezáltal az agroökológiai gyakorlatokat.
A teszthálózat találkozó nagy sikert aratott annak ellenére, hogy online formában került megrendezésre, hiszen a kitűzött célokat sikerült megvalósítani, és a résztvevők aktívak és elkötelezettek maradtak a kétnapos program során.
Ismerd meg az ALL-Ready projektet: https://old.biokutatas.hu/hu/page/show/all_ready